Saturday, February 26, 2011

Petua:Panaskan telur

Saya akui w/pun saya yang lebih banyak menguruskan hal2 dapur tp asben saya tidak kurang juga hebat nya,arif  tentang selok belok hal kedapuran (bahasa apakah ini?) tapi bukan masakan yee!:).tp mcm biase la..dh name pompuan,ofkos la ingt kita tau sume nye psl hal2 dapur.nk2 plak si isteri yg degil..:p

kisah ini adalah contoh yg xptut diikuti dan m'jadi peringatan utk2 para isteri yg baru b'jinak2 dgn dapur doplohpat jam/7 hari.

pada hari t'sebut,saya memasak sambal telur rebus.bila telur dh direbus,saya rasa susah malas utk goreng telur t'sebut supaya sedikit rangup di bhgn luar nye sbb telur t'sebut hanya utk top-up je.so saya masukkan dlm mikrowave (skrg kan sume mode malas,nk instant je!).b4 tuh asben dh sebut,telur rebus xleh panaskan dlm mikrowave lame2.saya dgr..tp sy xtau kenapa sy menonong je masukkan mcm biase..dan panaskan utk tempoh 2 min.bila masuk ke dapur blk,x smpat nk wat kj lain...POPPPP!!telur tuh meletop!!asben dh bebel..mcm biase la kan..bini yg x dgr kate.nsb baik m/wave x meletop skl..nauzubillah!drpd 2 telur,tgl satu je yg masih elok.so,sy try utk belah telur yg elok tuh kpd 2 bhgn.skl...POPPPP!!!meletup jugaaakk...sampai t'percik kt muka.at least both xleh pakai..so rebus la lain.x pasal2 je..

so,yg dh tau mende nih xpe..tp yg xtau..plis yer.jgn panaskan telur rebus dlm microwave.saya pun xtau s/ada it could be worse than setakat meletup je.wallahuahlam..
nk wat cmni..
tp t'paksa back to asal..
 btw,sy sekarang berada di kampung melaka..berurut (setakat utk lepas syarat..tp sakit wooooo..) dan juga parents saya nk mengelakkan saya sorg2 kt puchong.esok saya akan sambung berurut ngan makcik sokmo nih.seronok berurut ngan dia sambil gosip2 sekampung..sampai golak2 besar den!rupe nye ramai yg dr jauh dtg utk berurut ngan dia.senang sket..xyh nk cari kt kl yg kena wat appointment bagai..sape2 nk berurut utk buang angin dlm badan ke,sakit2 badan ke atau slps gugur/b'salin,bgtau yer..nnt sy leh bg no kontek.

till then..daaaaaa...

2 comments:

Lady of Leisure said...

huwaa tq for sharing.. lady tak tahu.. takut jugak kalau meletup letup ni kan..

Myself said...

haha..tuh la.pengalaman yg mengajar sungguh!