Thursday, August 18, 2011

Day 18

Naaahhh!

punye la pemalas sampai dah masuk puasa ke-8 baru terdengkot2 nak post entry kat sini.ape nk buat..hidup macam mandom je sejak kebelakangan nih.keje pun dah x best!nk story mory pun takdak cite..

this year is our 2nd time puasa bersama..still berdua so routine pun sama.kalau rajin masak,if not berbuka kt luar..x pun menepek kat umah ibu atau ummi berbuka ngan diorang!hehe.tapi rase nya tahun nih memang banyk berbuka kt umah.juadah nye..macam hari biase jugak.xde extra.maklumla..both keje n sampai rumah dh lewat petang..nak masak banyak2 pun perut nye 2 je.

sahur pun macam last year.saya punye konsep lain vice versa daripada orang lain.masa saya bujang dulu,rajin betul bangun sahur.bangun2 pagi2 buta dgn h/mate..siap masak lg!tp bile dah kahwin,husband x gemar bersahur makan..cukup minum air je.last year dah try..alhamdulillah,xde la susah sangat.malah,lg senang nk turunkan berat!hehehe.so apply lagi sekali tahun nih...cuma tahun nih berat tuh liat sket nk turun.terasa bezanya kalau sahur atau tak.saya perasan kalau sahur nasik,memang siang tuh lagi cepat rasa lapar.bile sahur minum air je,rasa lebih ok.so malam2 before tido saya akan preparekan 2 botol air suam kat kepala katil.bangun sahur,gok3..pastu sambung tido!hahaha.okla tuh kan..at least amik keberkatan bersahur.cuma kalau balik kampung,kena la ikut cara diorang..bangun bersahur mengadap meja makan..siap tambah nasik lagi!:)

semalam selangor cuti nuzul Quran..so saya berangan2 tinggi nak try masak rendang utk bad.bukan angan2 mat jenin okehh..angan2 yg jadi even though hampir kensel2 plan sbb penat mencari baju raya bad!:).alhamdulillah..berbekalkan resipi turun temurun ibu saya yg disms,jadi jugak w/pun rupenye x sama macam yang ibu saya buat,terlebih 1-2 perkara...kuah & pedas.tapi yang penting bad suka dan puji sedap..suko makcik!hahaha.memang betul..nak buat rendang x susah cuma leceh sket sebab banyak bahan..berkecah la dapur saya semalam.

so..untuk kesekian kali lamanya tak post entry,let me present my 1st ever rendang ayam pedassss!!jgn terkecur ye nurul..batal puasa!

sawi masak sup air

rendang saya

ala..masak rendang pun nak kecoh.orang lain dah masak banyak kali tak heran pun!hahaha..ikut suko den la kan..blog den!

selalunya min lauk kami memang 2..nih semalam pun bad kate penuh!ari nih boleh la panaskan rendang tuh n top-up ape yg patut.masak banyak2 sangat kang x abis plak..

ok..tuh saja story saya ari nih..xleh cite2 psl orang lain a.k.a ngumpat..kering puasa nanti!hehehe

oh..lupe plak..tahun nih tema kami grey silver!

till then..

daaa....


3 comments:

sweet tooth said...

uih...nampak sodap yo rondang tu aaa.... hehehheh

Linda said...

pass sket resipi bleh..
makcik rendang daging pass, rendang ayam...kelaut wehhhh

Myself said...

sweet tooth:
nk tunggu rendang ibu sendiri,lambat..so masak jela sndr.at least blh test skills!hehe

kak linda:
lbh kurang sama je kot resipi dia..blh berguru ngan kak nena kalo nak..hihi